loading...

بیماری طبابت

بیماری


🔻املاح مختلف زينك به لحاظ ميزان جذب و ميزان تحمل گوارشي با هم متفاوت اند. این عوارض شامل کرمپ های شکمی، اسهال ، تهوع و استفراغ می باشند.

🔻در ميان اين املاح، بهترين ميزان جذب مربوط به زينك استات است. بعد از آن، زينك گلوكونات جذب گوارشي مناسبي دارد.

🔻هم چنين زينك گلوكونات نسبت به زينك سولفات تحمل گوارشي بهتري داشته و عوارض گوارشي كمتري دارد.

☑️ در حال حاضر علاوه بر مولتي ويتامين هاي حاوي زينك، كپسول زينك سولفات و قرص زينك گلوكونات در بازار دارويي كشور موجود است.

✏️UpToDate 2017

✍🏻 دكتر بيتا شهرامي
دستيار تخصصي فارماكوتراپي
(داروسازي باليني)
دانشگاه علوم پزشكي تهران

نظرات (0) تاریخ : یکشنبه 11 تیر 1396 زمان : 22:36 بازدید : 190 نویسنده : Medical Student

‍💢⭕️ سوزاک ⭕️💢


💠 سوزاک (Gonorrhea) یکی از بیماری‌های آمیزشی شایع است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود. عامل آن نیسریا گونورآ یا گنوکوک یک دیپلوکوک گرم‌منفی می‌باشد.

❇️ علایم :

👱در مردان، ترشحات چرکی از آلت، سوزش در مسیر عبور ادرار و تب معمولا شایع است. علایم مردان معمولاً ناشی از التهاب پیشابراه است. نشانه ها ۲-۷ روز پس از نزدیکی با فرد بیمار ظاهر می شود و ممکن است ادرار همراه با خون نیز دیده شود.

👱‍♀ بیش از نیمی از زنان آلوده بدون علامت هستند و موارد علامت‌دار معمولاً ناشی از التهاب واژن و آندوسرویکس، به صورت‌ ترشحات واژنی و درد های لگنی بروز می‌کند:

🔬تشخیص :

⚗ تشخیص بیماری از طریق آزمایش میکروسکوپی گسترش ترشحات دستگاه تناسلی رنگ آمیزی شده با روش گرم یا کشت این ترشحات در محیط های اختصاصی کشت صورت می‌گیرد.

😰دورهٔ واگیری: این زمان نزد موارد درمان نشده بیماری ممکن است برای ماه‌ها ادامه داشته باشد. چند ساعت بعد از شروع درمان مؤثر، واگیری خاتمه می‌یابد.

✅پیشگیری : مبتنی بر رابطه جنسی سالم می‌باشد. جهت جلوگیری از ابتلا در اشخاصی که مشکوک به آلودگی به این بیماری می‌باشند حتماً بایستی از کاندوم استفاده شود.

💉درمان :

🌡سوزاک بدون درمان ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد که می‌تواند ریسک عوارض را هم بالا ببرد. درمان قدیمی سوزاک استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل پنی‌سیلین و تتراسایکلین بوده است. در حال حاضر موارد مقاوم به داروهای قدیمی افزایش یافته است و معمولاً از آنتی‌بیوتیک‌های جدیدتر مثل سفتریاکسون استفاده می‌شود. در صورتیکه بیماری شدید و گسترده نباشد و فرد حامله نباشد می‌توان از یک دوز آمپول سفتریاکسون به صورت عضلانی و بعد از آن کپسول داکسی‌سایکلین ۱۰۰ میلی‌گرم هر ۱۲ ساعت تا یک هفته استفاده کرد.

🔮در صورت حاملگی استفاده از اریترومایسین ۵۰۰ میلی‌گرم هر ۶ ساعت می‌تواند به عنوان جایگزین استفاده شود. موارد مقاوم به سفتریاکسون نیز گزارش شده که بسیار نادر است.

⚗درمان قدیمی و کلاسیک در صورت عدم حساسیت به پنی‌سیلین شامل تزریق عضلانی پنی‌سیلین پروکایین و ادامه درمان با کپسول تتراسایکلین ۲۵۰ میلی‌گرم هر ۶ ساعت تا یک هفته می‌باشد. دلیل تجویز داکسی‌سایکلین و تتراسایکلین وجود عفونت کلامیدیایی همزمان است که در اکثر موارد وجود دارد.


 


منبع: Http://telegram.me/tele_medical

 

نظرات (0) تاریخ : چهارشنبه 11 اسفند 1395 زمان : 16:50 بازدید : 187 نویسنده : Medical Student

بیماري خطرناکی است که درآن قلب خون را به طور موثر پمپ (CHF) نارسایی احتقانی قلب
نمیکند و در نتیجه خون در ریهها و سایر اعضاي بدن مثل کبد جمع میشود .بیشتر مبتلایان به نارسایی
احتقانی قلب وضعیت با ثبات و پایداري دارند و با درمانی مناسب تا سالها به خوبی زندگی میکنند.
ممکن است نارسایی احتقانی قلب ناشی از ناتوانی قلب در پرشدن کامل از خون و یا ضعیفشدن عملکرد
عضلات قلب براي پمپ کردن خون باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نارسایی احتقانی قلب به ادامه مطلب مراجعه کنید...

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : پنجشنبه 07 بهمن 1395 زمان : 12:18 بازدید : 374 نویسنده : Medical Student

فصل زمستان که شروع می شود همه مردم از اینکه سرما بخورند نگران می شوند و بیش از پیش نکاتی را برای پیشگیری از سرماخوردگی رعایت می کنند. ولی بسیاری از اوقات حتی با رعایت کامل نکات پیشگیری از سرماخوردگی، افراد دچار سرماخوردگی می شوند و به دنبال راه هایی برای درمان سرماخوردگی شان هستند و به مصرف داروهایی مختلفی روی می آورند. اما گاهی پیش می آید که بعضی افراد در فصول دیگر هم دچار سرماخوردگی می شوند. به همین منظور سایت آکاایران در این مقاله به  موضوعاتی از قبیل سرما خوردگی،درمان سرماخوردگی،علائم سرما خوردگی،علل سرما خوردگی،درمان فوری سرما خوردگی می پردازد. از شما عزیزان دعوت می کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : چهارشنبه 06 بهمن 1395 زمان : 15:13 بازدید : 131 نویسنده : Medical Student

دیابت یک عامل خطر مهم برای بیماری قلبی به شمار می‌رود. قلب یک فرد دیابتی، یک قلب آسیب‌پذیر و در واقع یک کاسه ترک خورده است که هر لحظه ممکن است بشکند. هنوز هم شایع‌ترین علت مرگ در بیماران مبتلا به دیابت، سکته‌های قلبی است.

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : سه شنبه 05 بهمن 1395 زمان : 9:37 بازدید : 146 نویسنده : Medical Student
برای پیشگیری از ابتلا به هموروئید باید مصرف فیبر را در برنامه غذایی روزانه تان افزایش دهید و فعالیت بدنی داشته باشید.

توصیه هایی برای پیشگیری از هموروئید را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : سه شنبه 05 بهمن 1395 زمان : 9:25 بازدید : 80 نویسنده : Medical Student

 

 

 


علل ؛ شایع ترین علل نارسایی دریچه ی میترال عبارتند از تب روماتیسمی ، پرولاپس میترال ، انفارکتوس میوکارد ، اندوکاردیت عفونی و پاره شدن کوردا .

👌 نارسایی حاد دریچه میترال یک اورژانس پزشکی است.


🔴 مهم ترین علامت ، تنگی نفس می باشد که ممکن است در مراحل پیشرفته منجر به ارتوپنه ، تنگی نفس شبانه ( PND ) شود.


🎯 در نارسایی حاد میترال ممکن است شوک کاردیوژنیک به علت اختلال پمپاژ خون رو به جلو ایجاد شود. خستگی ممکن است به علت کاهش برون ده قلبی در نارسایی مزمن میترال روی دهد. هموپتزی و آمبولی سیستمیک در نارسایی خالص میترال کمتر از تنگی میترال شیوع دارد .



📣 در معاینه مهمترین یافته ، سوفل هولو سیستولیک ( در کل سیستول شنیده می شود ) با شدت بیشتر در اپکس است که ممکن است به زیر بغل و زیر کتف چپ منتشر شود و پرفرکانس است.در موارد نارسایی حاد دریچه میترال سوفل میترال هولوسیستولیک نیست و در ابتدا ی سیستول شنیده می شود.سوفل نارسایی میترال ناشی از پرولاپس ، انتهای سیستولی است.

✏️ صدای S3 ممکن است شنیده شود و الزاما به معنی اختلال عملکرد بطن چپ نیست.



💉 یافته ها در الکتروکاردیوگرافی ممکن است اختلال دهلیز چپ ( P میترال ) ، فیبریلاسیون دهلیزی ( Af ) و در موارد مزمن LVH ( هیپرتروفی بطن چپ ) دیده شود.


😱 در CXR ; در موارد مزمن بزرگی گوشک دهلیز چپ و در عکس Lateral سایه دهلیز دوگانه ( Double shadow ) ممکن است دیده شود. بطن چپ بزرگ است. در صورت ادم ریه شریان پولمونر برجسته ، خطوط کرلی B و ادم بینابینی یا آلوئولی دیده می شود.


✍ اکوکاردیو گرافی در تشخیص، وسعت و برنامه درمانی نقش حیاتی دارد . آنژیوگرافی گاه برای تعیین برنامه ی درمانی قبل از عمل انجام می شود.


کلیه مطالب از کتاب برانوالد ۲۰۱۵ و هاریسون ۲۰۱۵ می باشد.

 

نظرات (0) تاریخ : دوشنبه 04 بهمن 1395 زمان : 12:21 بازدید : 164 نویسنده : Medical Student

هلیکوباکترپیلوری می تواند با استقرار در بخش آنتروم (بخش انتهایی معده با ماهیچه های ضخیم و قوی) سبب عفونت طولانی مدت این ناحیه شود. در واقع تنها باکتری که می تواند در محیط خشن معده و در مقابل حضور شیره معده زندگی و رشد نماید هلیکوباکترپیلوری می باشد.

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : دوشنبه 04 بهمن 1395 زمان : 11:58 بازدید : 70 نویسنده : Medical Student

هپاتیت به معنای تورم و التهاب کبد است و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند.

از عواملی که باعث هپاتیت می‌شوند می‌توان به مصرف الکل، برخی داروها و آلودگی به باکتری و ویروس اشاره نمود.

در ادامه به بررسی انواع هپاتیت و عوامل دخیل در آن میپردازیم.

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : دوشنبه 04 بهمن 1395 زمان : 11:52 بازدید : 146 نویسنده : Medical Student

بیشتر سرفه های مزمن و دائمی دلیل خوش خیمی دارند، مانند برونشیت، آلرژی، آسم و یا حتی بیماری ریفلاکس معده و به راحتی درمان می شوند. اما برخی سرفه ها می توانند بالقوه کشنده باشند. اگر سرفه بیش از دو هفته به طول بیانجامد و با علائم مشکوکی همراه باشد، در بدترین حالت می تواند نشانه یک بیماری خطرناک باشد.

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : دوشنبه 04 بهمن 1395 زمان : 11:48 بازدید : 129 نویسنده : Medical Student

آنژین صدری یا درد در قفسه سینه چیست؟
افراد مبتلا به آنژین صدری، احساس درد در قفسه سینه را تجربه می کنند .
درد قفسه سینه می توانند شبیه احساس فشار و فشردگی در قفسه سینه باشد به حدی که انگار قفسه سینه شما در حال  خرد شدن است .
درد در وسط قفسه سینه و پشت استخوان سینه و یا طرف چپ قسمت جلوی قفسه سینه شروع می شود. درد می تواند در سایر بخش های بدن مانند شکم و بازوها نیز گسترش پیدا کند .

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : یکشنبه 03 بهمن 1395 زمان : 16:45 بازدید : 120 نویسنده : Medical Student

یک نرم افزار فوق العاده ساده و کم حجم اما با قابلیت های فراوان که به کمک آن انواع آریتمی های قلبی را به صورت انیمیشن و همراه با صدا مشاهده کنید...

این نرم افزار به کوشش انجمن علمی پرستاران قلب ایران تهیه شده است.

ادامه مطلب ...
نظرات (0) تاریخ : یکشنبه 03 بهمن 1395 زمان : 16:19 بازدید : 98 نویسنده : Medical Student